Aqua-Terra Nova BV & Moor Filtertechniek, winnaar Herman Wijffels Innovatieprijs 2016

Op donderdagavond 3 november werd in Nijmegen de Herman Wijffels Innovatieprijs 2016 uitgereikt. In de categorie “Food & Agri” wisten Aqua-Terra Nova BV en Moor Filtertechniek deze mooie onderscheiding binnen te slepen met de door hen samen ontwikkelde Triton. Niemand minder dan Rabobank bestuursvoorzitter Wiebe Draijer en Herman Wijffels overhandigden de prestigieuze prijs aan de Westlandse ondernemers.

Sinds 2002 reikt de Rabobank de innovatieprijs jaarlijks uit in diverse categorieën. De inzendingen worden beoordeeld op innovatief vermogen, maatschappelijke impact, duurzaamheid, klantfocus en rentabiliteit. “Wij zijn ontzettend trots dat een dochteronderneming van Van der Ende Groep en Aqua- Terra Nova BV een erkenning krijgen voor een mooi innovatief plan als dat van Triton. Met de gewonnen € 20.000 en 5 gratis adviesdagen kunnen de ondernemers het product nog verder ontwikkelen”, aldus directeur Bedrijven Ruud van der Vliet van Rabobank Westland.

Aqua-Terra Nova BV & Moor Filtertechniek ontwikkelden samen Triton, een bioreactor voor in de glastuinbouw. Met een biologische waterzuiveringstechniek regelt Triton op een natuurlijke wijze de watersamenstelling, zonder chemische middelen of toevoegingen. Dat zorgt voor een schoon watersysteem met minder afvalwater en een gezonde microflora. Daardoor worden de planten gezonder en weerbaarder en leveren ze een hogere productie, tot wel 5%.

De jury over Triton:
"De Triton zorgt voor duurzamer gebruik van water en minder chemische stoffen in de tuinbouw. Sterk is dat het hele proces in beeld is gebracht en slim is samengewerkt met andere partijen. De Triton is een baanbrekende innovatie die een wereldwijde ketenbrede impact in de tuinbouwsector kan betekenen."

Meer informatie over de Herman Wijffels Innovatieprijs en de overige winnaars in de andere categorieën is te vinden op www.rabobank.nl/hermanwijffels

https://www.youtube.com/watch?v=WrmTn5hJLlg ( YouTube filmpje over Triton)

https://www.youtube.com/watch?v=w8xYFP3ERhE  ( YouTube filmpje van de uitreiking)